Analitička psihologija -teorija i praksa • Edukacija • by Dragutin Vučković

Analitička psihologija – teorija, praksa i individuacija

Hrvatsko društvo za analitičku psihologiju vas poziva na ciklus predavanja, seminara i radionica pod nazivom Analitička psihologija – teorija, praksa i individuacija.

Edukacija Analitička psihologija – teorija, praksa i individuacija se temelji (ali nije ograničena ni im je identična) na edukacijama Analitička psihologija (I),  Analitička psihologija (II) i Arhetipski simbolizam i druga predavanja, čije teme sada obrađujemo paralelno i uz povoljniju cijenu.

U tom kontekstu, edukaciji mogu prisustvovati osobe koje su već sudjelovale na edukacijama Analitička psihologija (I) i (II), predavanja neće biti ista, budući da su sada objavljena online i koristiti ćemo ih kao temelj za diskusiju i daljnje istraživanje tijekom susreta.

O edukaciji

Za prisustvovanje edukaciji Analitička psihologija – teorija,  praksa i individuacija, nije potrebno specijalističko predznanje i namijenjena je svima koji žele naučiti više o sebi ili koristiti ideje analitičke psihologije u sklopu profesije ili u svrhu osobnog razvoja. Edukacija vam može pomoći da učinite prve korake u radu s produktima nesvjesnog i nesvjesno koristite kao izvor informacija, nadahnuća i kao alat za razumijevanje samog sebe, svoje okoline i svojih klijenata. Jednako tako, namijenjena je svima koji su zainteresirani za produbljivanje znanja o sebi, svojim snovima i onima koji žele saznati, na osobnom iskustvu, koju ulogu ima nesvjesno u njihovom osobnom i profesionalnom životu.

Ako ste psihijatar, psihologinja, pedagog, edukacijsko-rehabilitacijski stručnjak ili socijalna radnica, umjetnik, etnolog, teologinja ili pripadate srodnoj struci tada će vam znanja, koja će te usvojiti tijekom edukacije, otvoriti put drugačijem pristupu i razmišljanju o osobnim i profesionalnim izazovima, u duhu analitičke psihologije.

Svi polaznici će dobiti potvrdu o sudjelovanju zajedno sa ovjerenim programom edukacije (uvjet: sudjelovanje na 7 ili više seminara, edukacija plaćena u cijelosti).

Trajanje, mjesto, vrijeme i cijena

Trajanje

Edukacija je zamišljena kao serija od 5 seminara / predavanja, u trajanju od 6 sati svako, koja pokrivaju teoriju analitičke psihologije i njenu praktičnu primjenu u profesionalnom i osobnom životu.

Mjesto

Edukacija se održava u sjedištu HDAP-a, Klinča Sela, Zagrebačka 30.  Iako se ne nalazimo u centru Zagreba, do nas je lako doći, a prometna povezanost sa Zagrebom je odlična. Nalazimo se u mirnom mjestu, okruženi prirodom u neposrednoj blizini autobusne stanice, kolodvora i restorana.

Ukoliko koristite Google karte, za detaljne upute možete pratiti slijedeći link google.hr ili pročitajte opis puta ako pratite slijedeću poveznicu.

Vrijeme

Edukacija se održava, 1x godišnje, najčešće u proljetnom/ljetnom terminu. Kako bi osobe koje putuju na edukaciju mogle lakše planirati sudjelovanje, edukacija je podijeljena na 5 susreta, koji se održavaju jednu subotu u mjesecu, tijekom 5 mjeseci (ožujak – srpanj). Trajanje jednog susreta iznosi 6 sati.

Termin održavanja slijedećeg ciklusa edukacije su:

1. subota, 14.3.2020. od 13:00 – 19:00,
2. subota, 11.4.2020. od 13:00 – 19:00,
3. subota, 9.5.2020. od 13:00 – 19:00,
4. subota, 13.6.2020. od 13:00 – 19:00,
5. subota, 11.7.2020. od 13:00 – 19:00.

Cijena

Cijena edukacije iznosi 1950 kn, za kompletan ciklus edukacije (ukupno 30 sati). Edukaciju je moguće platiti i u tri mjesečna obroka (3×650 kn). Prvi kod registracije, drugi prije početka edukacije i treći prije 2. susreta. Uplata ukupnog iznosa je uvjet za dobivanje potvrde o završenoj edukaciji.

Broj sudionika je ograničen na 8-10. Prijave za edukaciju su obavezne, a mjesta će se popunjavati prema redoslijedu uplata prve rate.

Ukoliko se želite prijaviti ili su vam potrebne dodatne informacije, možete nas kontaktirati na info@hdap.hr ili na tel: +385 95 8293 446.

Teorija analitičke psihologije

Teorijski dio edukacije je zamišljen na način da se sudionici upoznaju sa temom koju obrađujemo kroz tekstove, objavljene na stranicama HDAP-a. Priprema za susret na taj način nije obavezna, ali će olakšati razumijevanje materijala koji će biti izlagan i obogatiti diskusiju koju ćemo voditi nakon izlaganja. Tijekom diskusije, sudionici mogu postavljati pitanja o dijelovima teksta za koji trebaju pojašnjenje. Osim diskusije, tijekom susreta ćemo raditi vježbe vezane uz temu koju obrađujemo.

Oni koji ne planiraju započeti edukaciju, čitajući navedene tekstove mogu dobiti ideju što je analitička psihologija i koja su područja njenog proučavanja.

Teorijske teme teme koje ćemo obrađivati, ne nužno predstavljenim redosljedom su slijedeće.


1. Nesvjesno i empirijske manifestacije

Postoji li nesvjesno? Ako da, što je nesvjesno? Kako se manifestira i kako djeluje na naše živote?

  • Koncept nesvjesnog u povijesti filozofije i umjetnosti.
  • Ideja nesvjesnog kod Freuda i Adlera.
  • Uloga nesvjesnog kod umjetničkog stvaralaštva i znanstvenih otkrića.
  • Uznemirujući efekti i razvojne tendencije nesvjesnog.
  • Asocijativni eksperiment u analitičkoj psihologiji – vježba.

2. Psihološki tipovi

Tipologija ima ogroman utjecaj na osobne i profesionalne odnose, odabir karijere i smjer našeg psihološkog razvoja. Što je psihološka orijentacija? Koja je razlika između ektraverzije i introverzije? Što su psihološke funkcije? Kako okolina utječe na razvoj urođene dominantne funkcije?

  • Povijesni uvod u tipologiju i stav svijesti.
  • Racionalne i iracionalne funkcije svijesti.
  • Primarna, sekundarna i inferiorna funkcija.
  • Opis psiholoških tipova.
  • Tipologija i odabir karijere, odnosi, individuacija i neuroze.
  • Određivanje psihološkog tipa sudionika – vježba.

3. Priroda i struktura psihe

Pokušati ćemo predložiti model psihe koji uzima u obzir i svijest i nesvjesno. Govorit ćemo o kompleksima koji su odgovorni za naše probleme i adaptacije, arhetipovima i simbolima te njihovom smislu i svrsi.

  • Autonomija i fenomenologija kompleksa.
  • Teorije (Freud i Jung) i vrste kompleksa.
  • Kompleksi kod neuroze i psihoze.
  • Arhetipovi i simboli u analitičkoj psihologiji.
  • Arhetipovi u kontekstu osobnih odnosa (sjenka, persona, anima i animus).
  • Psihološka kompenzacija.

4. Psihologija bajki i mitova

Najjednostavniji način da se upoznamo s psihodinamikom arhetipova je proučavajući bajke. Što su bajke i mitovi i zašto ih proučavajmo? Koja je razlika između bajki i mitova? Kako nam mogu pomoći u radu s djecom, odraslima i u našem osobnom psihološkom razvoju? Osim odgovora na ta pitanja, kroz vježbu ćemo interpretirati jednu od hrvatskih bajki.

  • Vrste arhetipskih priča.
  • Bajke, analitička psihologija i psihoterapija.
  • Tehnika interpretacije bajki.
  • Primjer interpretacije bajke ili mita.

5. Psihologija, religija i etnologija

Arhetipove, a s njima i našu psihologiju, možemo proučavati kroz religijska učenja i obrede arhaičnog čovjeka. U kakvoj su vezi psihologija i religija? Što nas običaji i religije arhaičnog čovjeka mogu naučiti o nama samima i jesmo li doista toliko drugačiji od njega? Kroz primjere iz etnologije i religije pokušat ćemo razumjeti psihološke probleme modernog čovjeka i načine njihova rješavanja.

  • Autonomija nesvjesnog.
  • Stav svijesti i religija.
  • Psihološka interpretacija religijskih obreda, priča, motiva i osoba.
  • Religija i individuacija.

6a. Psihologija i alkemija

6b. Psihologija i alkemija – mandale

Individuacija je proces psihološkog rasta i razvojna a njegova unutarnja ili vanjska blokada može dovesti do neuroze. Kako kompleksi, arhetipovi i snovi utječu na proces individuacije? Tijekom rada, pokazati ćemo na koji način alkemija i njeni simboli mogu pomoći u razumijevanju psihološkog procesa transformacije i razvoja osobnosti.

  • Iskustvo nesvjesnog.
  • Alkemija i znanost
  • Psihička energija (libido).
  • Projekcija u analitičkoj psihologiji i psihoterapiji.
  • Alkemijski simboli, procesi  i njihovo psihološko značenje.
  • Psihološko značenje mandala.

7. Psihologija snova

Snovi su uvijek povezani s određenim problemom o kojemu imamo neispravnu predodžbu. Oni su reakcija na naš svjesni stav. Kao što i tijelo reagira kada se pregrije ili kada o njemu ne brinemo, tako i psiha reagira na naše neprilagođene stavove. Koje su teorije snova u analitičkoj psihologiji? Kakva je veza između kompleksa, arhetipova, simbola i snova? Kako razumjeti snove?

  • Važnost snova za psihološko zdravlje.
  • Transcendentalna funkcija.
  • Uzroci i vrste snova. 
  • Višeznačnost snova. 
  • Interpretacija snova u analitičkoj psihologiji. 
  • Vježba interpretacije jednostavnog sna.

8. Psihološka interpretacija slika

Od kada postoji, čovjek je imao neodoljivu težnju da oblikuje i stvara. Taj proces stvaranja je paralela psihološkom razvoju kroz koji smo sami stvoreni. Govorit ćemo o tehnikama razumijevanja slike, materijalnom i formalnom aspektu, simbolizmu boja, prostora i brojeva, motivima i simbolima. Zašto je slika važna za analitičku psihologiju i što nam govori saznat ćemo kroz seminar i predavanje?

  • Pristup slici u analitičkoj psihologiji.
  • Materijalni i formalni aspekti slike.
  • Prostorni simbolizam.
  • Simbolizam boja, brojeva i motiva.
  • Slike kao dijagnostički alat. 
  • Vježba interpretacije slike.

9. Aktivna imaginacija

Što učiniti kada smo pod utjecajem snažnog kompleksa ili nas obuzme nekontrolirana emocija koja nam onemogućava racionalno funkcioniranje? Jedan od pristupa je aktivna imaginacija. Što je aktivna imaginacija, kada i kome se preporuča, kako je povezana s kreativnim procesom i koja je nježna svrha i smisao?

  • Specifičnosti aktivne imaginacije u odnosu na druge imaginativne tehnike.
  • Teorijska osnova aktivne imaginacije.
  • Tehnika i opasnosti aktivne imaginacije.
  • Sinhronicitet i I Ching

10. Grupni rad na snovima

Snovi su važni, ne samo za onoga tko ih sanja i vidi, već i za cijelu zajednicu. Oni sadrže važne konkretne informacije o događajima, odnosima i  oslikavaju dinamiku osobnog i kolektivnog nesvjesnog. U tom kontekstu individuacija i odnosi sa zajednicom imaju ogromnu važnost. Osim teorijske podloge grupnog rada na snovima, razgovarati ćemo o primjerima iz prakse i kroz nekoliko vježbi pokazati princip grupnog rada na snovima.

  • Teorijska osnova grupnog rada na snovima.
  • Etnološke paralele grupnog rada na snovima.
  • Pravila grupnog rada na snovima.
  • Utjecaj rada na snovima na psihološko zdravlje sudionika.
  • Praktične vježbe.
  • Vježba grupnog rada na snovima.

 

Primjena analitičke psihologije u osobnom i profesionalnom životu.

O praktičnoj primjeni analitičke psihologije ćemo ćemo učiti kroz primjere iz prakse i kroz osobno iskustvo. Tijekom edukacije, saki sudionik će imati mogućnost započeti osobni proces i upoznati se s osnovnim aspektima svoje individuacije. Svaki sudionik samostalno određuje koliko duboku želi ići i slijedeći koraci nisu obavezni za sudjelovanje u edukaciji i ukoliko tako želi, sudionik može samo slušati. Za one koji žele dobiti najviše od edukacije, preporuka je da započnu sa dnevnikom snova i događaja, te kreativnim radom, dio kojega ćemo raditi i na samoj edukaciji.

Snovi, slike, kreativnost – Jedan od najvažnijih alata u analitičkoj psihologiji su snovi i razni oblici kreativnog izražavanja (pisanje, crtanje, slikanje, izrada figurica, aktivna imaginacija i sl.) Oni nam govore o nesvjesnim uzrocima problema u kojemu se osoba nalazi, ali i smjeru kojem individuacija treba ići. Preporuka je da svaki sudionik obrati pažnju na svoje snove i zapisuje ih. Sudionik zapisane snove  (ili druge oblike kreativnog izražavanja) donosi na edukaciju te koristi kao objekt na kojemu produbljuje teorijsko znanje usvojeno tijekom edukacije.

Tijekom edukacije, koristiti ćemo i slike (druge kreativne produkte sudionika) naslikane tijekom same edukacije, kako bi pojasnili određene motive u snovima ili kao pomoć kod procesa aktivne imaginacije.

Snovi, slike i kreativnost nisu neophodni, ali njihovo korištenje ima veliki utjecaj na razumijevanje tema koje ćemo obrađivati.. Ukoliko se sudionik ne prisjeća svojih snova, tada je preporuka da započne sa slikanjem ili nekim drugim oblikom kreativnog izražavanja (pisanje, izrada figurica od gline i sl.) koje također donosi na susret.

Dnevnik i kompleks epizode – Kako bi razumjeli značenje i smisao snova ili drugih produkata nesvjesnog, važno je da korisnik obrati pažnju na događaje, misli i osjećaje koji su prethodili snu čije značenje pokušavamo razumijeti (taj aspekt nazivamo kontekst).

Slijedećih 5 tema ćemo obrađivati tijekom svih 5 susreta, ne nužno predstavljenim redom.


1. Etnologija, bajke, mitologija i religija

Tijekom rada sa produktima nesvjesnog kao snovi i slike, često možemo naići na motive koje možemo prepoznati kao univerzalne i kao takvi se pojavljuju u svim civilizacijama i vremenskim razdobljima ljudskog postojanja. Tijekom prvog susreta, naučiti ćemo kako razumjeti takve motive kroz rad na primjerima iz etnologije, bajki, mitologije, religije, alkemije i sl. Iskustvo rada s takvim motivima će nam olakšati razumijevanje manifestacija nesvjesnog, temom slijedećih nekoliko susreta.


2. Snovi

Zadatak za sudionike • Tijekom susreta ćemo se prisjetiti kratog/jednostavnog nedavnog sna i s njim odraditi nekoliko vježbi.

Kontekst sna, asocijacije i emocije • Tijekom susreta ćemo, kroz vježbu,  naučiti povezati san sa svakodnevnim životom osobe koja je san sanjala, odrediti glavne motive sna, asocirati na njih te odrediti njegov emocionalni ton i povezati ga sa svakodnevnim životom.

Kolektivno nesvjesno, amplifikacije i snovi • Tijekom susreta ćemo naučiti kako koristiti amplifikacije (paralele iz mitologije, religije, etnologije i sl.) za olakšavanje razumijevanja određenog motiva iz priloženog sna. Kroz vježbu ćemo uz pomoć literature napraviti kratku prezentaciju određenog simbola iz sna i uz pomoć voditelja razgovarati o mogućem značenju prezentiranih motiva.

Dramska struktura sna • Za vrijeme susreta ćemo, kroz vježbu, naučiti što je potrebno kako bi iz sna izvukli osnovnu misao koja nam služi kao vodilja u daljnjem razumijevanju sna.

Interpretacija snova • Razgovor o sva tri aspekta prezentiranih snova omogućuje nam da se upustimo u posljednji korak rada sa snovima, njihovu interpretaciju. Možemo reći kako je interpretacija snova zapravo prevođenje njegovog smisla u razumljiv jezik, sa svrhom bolje adaptacije na vanjske i unutarnje čimbenike.


3. Slike

Zadatak za sudionike • Tijekom susreta ćemo se prisjetiti kratog/jednostavnog nedavnog sna. Naučiti ćemo kako san rasčlaniti na dramsku strukturu, odrediti kontekst sna, odrediti glavne motive i asocijacije na njih te identificirati glavne emocije.

Snovi i slike • Tijekom susreta ćemo odabrati jedan motiv iz sna i pokušati ga prenijeti na papir uz pomoć likovne tehnike po izboru. Nakon toga, razgovarati ćemo o slici i pokušati ju razumjeti u svrhu razjašnjenja značenja odabranog motiva iz sna, ali i razumijevanje samog sna.

Emocije, afekti i slike • Naučiti ćemo koristiti slike u svrhu objektivizacije određene nesvjesne tendencije ili emocije i razgovor o njenom smislu i značenju za sudionike.

Slike i aktivna imaginacija • Kada je svijesti toliko jaka da ne možemo doprijeti do fantazije, ponekad se preporuča indirektan pristup. Često su jedino ruke u mogućnosti da nam pomognu i one mogu fantaziju modelirati u glini, u slici, riječi ili pokretu. Takav pristup treba nastaviti dok osoba nije spremna dopustiti da se stvari dogode i započeti sa aktivnom imaginacijom u klasičnom obliku.

Interpretacija • Tijekom susreta ćemo koristiti likovne tehnike kao prvi korak prema aktivnoj imaginaciji u njenom klasičnom obliku. Nakon toga ćemo razgovarati o kreiranim slikama, njihovom kontekstu, svrsi i smislu.


4. Aktivna imaginacija

Zadatak za sudionike • Tijekom susreta ćemo se prisjetiti kratog/jednostavnog nedavnog sna i zapisati ga. San ćemo rasčlaniti na dramsku strukturu, odrediti kontekst sna, odrediti glavne motive i asocijacije na njih te identificirati glavne emocije.

Pisanje i aktivna imaginacija • Tijekom susreta ćemo pokušati napisati kratku priču o određenom motivu iz sna ili razraditi određeni događaj iz života.

Interpretacija i razumijevanje • Nakon vježbe slijedi prezentacija, razgovor i pokušaj razumijevanje značenja, smisla i svrhe kratke priče napisane od strane sudionika.

Aktivna imaginacija, klasični oblik • Kada je Jung radio na upoznavanju nesvjesnog u sebi, otkrio je tehniku aktivne imaginacije, iako je tu „tehniku“ čovjek otkrivao i koristio u svim vremenskim razdobljima svoga postojanja. Tijekom susreta ćemo pokušati naučiti neke od oblika aktivne imaginacije i njihovu primjenu u ostvarivanju smislenog kontakta s nesvjesnim.

Aktivna imaginacija, snovi i afekti • Aktivnu imaginaciju ćemo koristiti u svrhu razjašnjenja određenog motiva iz sna. Osim toga, naučiti ćemo kako koristiti aktivnu imaginaciju u situacijama kada osjećamo kako nas obuzima snažna emocija. Aktivna imaginacija nam može pomoći da pronađemo smisao te emocije i iskoristimo je kao poticaj da uvedemo kreativne promjene u naš život i naš svjesni stav, umjesto da destruktivno djeluje na nas, naš život ili našu okolinu.


5. Grupni rad na snovima

Zadatak za sudionike • Prisjetiti ćemo se sna (nedavni, iz djetinjstva, san koji se ponavlja, noćna mora i sl.) i zapisati ga.

Snovi su važni, ne samo za onoga tko ih sanja, već i za cijelu zajednicu. Danas, većina nas nije dio zajednice koja uzima u obzir nesvjesno i nemamo mogućnost da  poštujemo i istražujemo naše snove. Nemamo mjesto gdje možemo razumjeti i asimilirati bogati sadržaj nesvjesnog, svakodnevno otkrivati njegovo značenje i smisao te biti vođeni njime. Takva potreba postoji u našoj psihi i našoj duši. Grupni rad na snovima je odgovor na takve potrebe modernog čovjeka.

Područja na kojima ćemo raditi obuhvaćaju:

Asocijacije • kako asocirati i klasifikacija motiva (vježba),

Rad u grupi • pravila rada, vježbe i praktičan rad na snovima u grupi,

Slike • kreativno izražavanje i grupni rad na snovima,

Aktivna imaginacija grupnom radu na snovima • zajednički motivi u snovima sudionika i aktivna imaginacija.


Bonus predavanja, seminari i radionice:

Svaka grupa ima svoju dinamiku. Ovisno o vremenu koje ćemo imati na raspolaganju nakon odrađenog glavnog dijela edukacije, postoji mogućnost da stignemo obraditi neke od dodatnih tema važnih za analitičku psihologiju kao:

1. Transfer i kontratransfer,

2. Arhetipski simbolizam: životinje, boje i tijelo,

3. Self i individuacija,

4. Ovisnost – individuacija u projekciji,

5. Preporod i transformacija,

6. Kompleksi,

7. Novac u analizi,

8. i dr.

O navedenim temama ćemo glasati i odrediti one koje su nainteresantinje za većinu.

Voditelj

Psihoterapiju, psihoanalizu i edukaciju u Hrvatskom društvu za analitičku psihologiju provodi analitički psiholog i psihoanalitičar Dragutin Vučković. Analitičku psihologiju istražuje još od studentskih dana. Snove sanja od 1976., a aktivno ih proučava od 1998. godine. Kontinuirano je iznenađen njihovom mudrošću, savjetima i vezama koje stvaraju s ljudima kojima je okružen.

Osim analitičke psihologije, studirao je fiziku na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i ekonomiju poduzetništva na Veleučilištu VERN u Zagrebu. Diplomu psihoanalitičara je stekao na poslijediplomskom studiju analitičke psihologije i psihoterapije na C. G. Jung Institutu Zürich u Švicarskoj. Sa klijentima radi od 2009. godine. Višegodišnja edukacija (5-7 god.) i certifikacija su dizajnirani da osiguraju visoki nivo kompetencije, kvalitete i integriteta jungovskih analitičara (eng. jungian analyst or analytical psychologist).

Akreditirani je analitičar C. G. Jung Instituta u Zürichu. Član je Međunarodnog udruženja za analitičku psihologiju (IAAP) i Alumni Association of C. G. Jung Institute Zürich. Predsjednik je Hrvatskog društva za analitičku psihologiju (HDAP).

Tijekom rada u struci, izdao je više članaka u međunarodnim i domaćim stručnim časopisima. Od 2016. godine radi kao predavač na četverogodišnjem studiju Analitičke psihologije u sklopu Fakulteta za psihoterapijsku znanost Sveučilišta Sigmund Freud u Ljubljani.

Kontakt

Ukoliko ste zainteresirani za takvu vrstu edukacije, želite se prijaviti ili su vam potrebne dodatne informacije, možete nas kontaktirati na info@hdap.hr ili na tel: +385 95 8293 446.